سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که کرده وى به جایى‏اش نرساند ، نسب او را پیش نراند . [ و در روایت دیگرى است : ] آن که گوهر خویشش از دست شود ، بزرگى تبار وى را سود ندهد . [نهج البلاغه]

تحول در حوزه

 
 
« تحول مدیریت »(چهارشنبه 86 بهمن 3 ساعت 5:7 عصر )
« یک مسئله این است که تحول را مدیریت کنید».

    این جمله یکی از چندین جمله ای است که رهبر انقلاب در 8آذر به عنوان مطالبه خود از حوزه علمیه مطرح کردند. استدلال ایشان هم در این مورد چنین است:

    « بینید آقایان و خواهران عزیز! تحول اجتناب‏ناپذیر است ... تحول حتمى است، منتها تحول دو طرف دارد: تحول در جهت صحیح و درست، تحول در جهت باطل و غلط . ما باید مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام بگیرد.»

    حال پرسشی که مطرح می شود این است که چه کسانی باید سکاندار کشتی تحول باشند وآن را مدیریت کنند؟  ... ... ...

ادامه مطلب...


 
« جناب آقای بوشهری »(چهارشنبه 86 بهمن 3 ساعت 4:59 عصر )
گفتاری که پیش رو دارید نطق پیش از دستوری است که « حجت الاسلام والمسلمین صفری افلاکی » نماینده طلاب همدان در مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، مهر ماه سال 84 درجامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در جلسه ماهیانه مجمع آن را ایراد کرد.
 ... وصد البته این سخنرانی درحضور جناب آقای بوشهری بود چرا که ایشان رئیس لایتغیر مجمع هستند. (تصور بفرمایید در کشوری رییس پارلمان ورییس جمهور یک نفر باشد!) راستی تا یادم نرفته ... اگه فهمیدید مجمع نمایندگان چیه وچی کار می کنه و چه باید می کرده وچرا اخبارش منتشر نمیشه و چرا نماینده ها به طلبه هایی که به اونا رأی دادن گزارش نمیدن وچرا مجمع توان تصویب آیین نامه داخلی خودش را هم ندارد وچرا وچرا... به ما هم بگید.

 

 بسم الله الرحمن الرحیم
رب اشرح لی صدری و یسرلی أمری واحلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی

حوزه های علمیه را چند نهاد رسمی و غیر رسمی اداره می کنند.

1.از یک طرف مراجع معظم که بخش عظیمی از منابع اقتصادی حوزه را تأمین می کنند ، بر حوزه ها ولایت دارند وخیلی از تحولات کلان حوزه باید با مشورت ونظر مساعد آنها صورت پذیرد.

2.از طرفی جامعه محترم مدرسین حق سیاستگذاری وعزل ونصب مسؤولین حوزه را دارد وبه خود حق می دهد که در تمام مسائل حوزه ، قانون وضع کرده ویا مصوبه ای را نقض کنند.

3.نهاد سوم ، شورای عالی سیاستگذاری حوزه است که اسم آن روی خودش است ونیازی به توضیح ندارد.

4.اما عملا ً بسیاری از قوانین در کمیسیون ها ومعاونت های آموزش و پژوهش و پذیرش و طرح وبرنامه مرکز مدیریت تصویب می شود وهرسال دستور جدیدی ابلاغ واجرا می شود.

5.فرزند رشید مرکز مدیریت یعنی امور مدارس هم اخیراً نقش پنجمین قطب تصمیم ساز را در سطح مدارس وخوابگاه های حوزه علمیه قم وکشور به خوبی ایفا می کند.

6. ... می گویند مجمع نمایندگان نیز به عنوان فضلای برخاسته از متن طلاب ، طبق اساسنامه خود با 14 کمیسیون مکلف به قانونگذاری در همه ابعاد حوزه است!!   .... .... ....ادامه مطلب...


 

معاون آموزش حوزه علمیه قم: تغییر برخی ضوابط مدیریتی لازمه ایجاد تحول در حوزه است.

خبرگزاری ایسکانیوز: معاون آموزش حوزه علمیه قم، انسجام همه نهادها و تغییر برخی ضوابط مدیریتی را لازمه ایجاد تحول در حوزه‌های علمیه دانست. به گزارش روز دوشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران«ایسکانیوز» وی در همایش تجلیل از طلاب ممتاز شهرستان دزفول با بیان اینکه مشکل حوزه نداشتن افراد خوش فکر و با سلیقه نیست اظهار داشت: امور مدیریتی حوزه باید اصلاح شود، یعنی نقاط مثبت آن تقویت و نقاط ضعف آن برطرف شود. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور، خواستار تعیین سهم همه ارکان مدیریتی حوزه اعم از مدیر، معاونان و مدیران مدارس شد و افزود: حتی باید حوزه‌های علمیه شهرستان ها فرصت و اختیار کافی جهت ارائه نظرات خود داشته باشند. معاون آموزش حوزه علمیه قم از درگیر شدن امور جزیی به مدیریت کلان حوزه انتقاد کرد و گفت: نباید امور جزیی در مدارس علمیه را بردوش مسئولان شورای عالی بگذاریم، البته باید احتیاط رعایت بیت المال را داشته باشیم. وی با بیان اینکه، آموزش صحیح، ستون فقرات یک تحول اصولی است اظهار داشت: اگر تحول در آموزش به درستی جهت دهی شود، حوزه می تواند پویا و با نشاط به وظایف خود عمل کند و به تعبیر مقام معظم رهبری دچار انزوا نشود. معاون آموزش حوزه علمیه قم افزود: اگر روحانیت قوی تر از این مدیریت شده بود، اکنون چیزی به نام معضل فرهنگی ذهن مسئولان نظام را پر نکرده بود. وی هویت مستقل حوزوی را نیاز اصلی و قطعی امروز حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: اگر هویت مستقل حوزوی تعریف نشود و آنرا به صورت رسمی معرفی نکنیم، دچار ایجاد مراکز دانشگاهی با نام حوزوی خواهیم شد. به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر حوزه ،حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور، در بخش دیگری از سخنان خود تخصصی شدن مسایل در حوزه‌های علمیه را ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان کرد و افزود: استعدادها و علاقه های طلاب متفاوت است به همین دلیل باید به سمت تخصصی شدن پیش برویم. معاون آموزش حوزه علمیه قم، حرکت به سوی تربیت متفکر و نظریه پرداز را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید این امکان را برای استعدادهای درخشان حوزه فراهم کنیم. وی با بیان اینکه همه مدیران حوزوی، انسان هایی وارسته و متعهد هستند یادآور شد: اینکه می بینیم برخی کارها دیر پیش می رود به خاطر این است که روابط بین اجزای مدیریتی حوزه به خوبی تعریف نشده است، نه اینکه خدای نکرده مدیران نالایق هستند. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور، با اشاره به دیدار اخیر فضلای حوزه با رهبر انقلاب تصریح کرد: معتقدم ایشان اصلاح اساسی در حوزه را در گرو اصلاح نظام مدیریتی آن می دانند. معاون آموزش حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر ساختار مدیریتی حوزه بازبینی و اصلاح نشود تحول بر آن تحمیل خواهد شد و حوزه هرگز نخواهد توانست تحول را مدیریت کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه انتخاب جانشین توسط پیامبر در همه ادیان وجود داشته است اظهار داشت: در انجیل تصریح شده است که حضرت عیسی(ع) پس از خود شمعون بن نون را به جانشینی انتخاب کرد. معاون آموزش حوزه علمیه قم افزود: ایجاد تنش های سیاسی و اجتماعی پس از پیامبران نیز در همه ادیان وجود داشته است و مختص به اسلام نیست. بهجت پور، غدیر را هدایت کننده جامعه به سوی آرمان و حقیقت اصلی خود دانست و گفت: جامعه اسلامی پس از غصب خلافت زیان دید، اگر چه پس از چند سال باز هم خلافت به علی(ع) رسید. گفتنی است در پایان این مراسم تعدادی از طلاب ممتاز دزفول حوزه مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.



 
تحقق پیدا نکرده !(دوشنبه 86 دی 17 ساعت 11:57 عصر )

         از پیشنهادهایی که بنده در طول این سال ها درباره حوزه علمیه کردم  ... خیلی هایش تا حالا تحقق پیدا نکرده !



 
کتاب‌های درسی(دوشنبه 86 دی 17 ساعت 11:54 عصر )
آیت الله ملکوتی:
تعیین کیفیت تحول در حوزه علمیه ضروری است
.
 
کتاب‌های درسی حوزه علمیه نیازمند بازنگری است و بایستی متناسب با گرایش‌های اجتهادی و تبلیغی تغییر کند.


 
موضع مراجع(دوشنبه 86 دی 17 ساعت 11:52 عصر )

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی:
رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مورد تأکید مراجع و بزرگان حوزه است.

- بزرگان و اساتید حوزه باید به نکات مهمی که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد، بیش از پیش توجه کنند؛ زیرا ایشان در رأس نظام اسلامی قرار دارند و بیشتر از همه به ضرورت‌های جامعه اسلامی و حوزه‌های علمیه آگاهی دارند.



 
تحول لازم یا ...(دوشنبه 86 دی 17 ساعت 11:49 عصر )

آیت‌الله مصباح یزدی:
هفتاد سال رکود و ضعف حوزه علمیه، تحول در آن را ضروری می‌کند.


در نشست سالانه موسسه ولاء که با محوریت «تحول در حوزه در پرتو مطالبات رهبری» و با حضور حجت الاسلام والمسلمین میر باقری و وزیر علوم دکتر زاهدیبرگزار شد. ظاهرا موضوع جلسه به بحث وحدت حوزه ودانشگاه منجر شده است. البته موسسه ولاء در حال انجام کارهای علمی واجرایی دیگری هم در این زمینه (مثل تشکیل کمیسیون های مختلف ِ کذا وکذا...)هست که هنوز صداش در نیامده....وفقهم الله!



 
لیست کل یادداشت های وبلاگ?
 




بازدیدهای امروز: 2  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 4471  بازدید


» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «